WLTP και RDE: Νέες δοκιμές για την πιστοποίηση κατανάλωσης καυσίμου, εκπομπών CO₂ και ρύπων
Την 1η Σεπτεμβρίου 2017, η νέα Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμών Ελαφρών Οχημάτων (WLTP) τέθηκε σε ισχύ και σταδιακά θα αντικαταστήσει το πρωτόκολλο «Νέος Ευρωπαϊκός Κύκλος Οδήγησης» (NEDC).
NEDC (Νέος Ευρωπαϊκός Κύκλος Οδήγησης):
υπήρξε ο Ευρωπαϊκός κύκλος οδήγησης που χρησιμοποιείτο μέχρι σήμερα για τη μέτρηση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών από τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Ο πρώτος Ευρωπαϊκός κύκλος οδήγησης τέθηκε σε ισχύ το 1970 και αναφερόταν σε μια διαδρομή εντός πόλεως. Το 1992 θεωρήθηκε επίσης ως εκτός πόλης διαδρομή και από το 1997 χρησιμοποιήθηκε για τη μέτρηση της κατανάλωσης και των εκπομπών CO2. Μολαταύτα, η σύνθεση αυτού του κύκλου δεν είναι πλέον συνεπής με τους παρόντες τρόπους οδήγησης και τις αποστάσεις που διανύονται σε διαφορετικούς τύπους δρόμων/οδοστρωμάτων. Η μέση ταχύτητα του NEDC είναι μόνο 34 χλμ/ώρα, οι επιταχύνσεις είναι χαμηλές και η μέγιστη ταχύτητα είναι μόνον 120 χλμ/ώρα.
Διαδικασία WLTP:
Η διαδικασία WLTP χρησιμοποιεί νέους Παγκοσμίως Εναρμονισμένους Κύκλους Δοκιμών Ελαφρών Οχημάτων (WLTC) για την μέτρηση της κατανάλωσης καυσίμου, των εκπομπών CO2 και ρύπων από τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Το νέο πρωτόκολλο έχει ως στόχο να παρέχει στους πελάτες πιο ρεαλιστικά δεδομένα, αντικατοπτρίζοντας καλύτερα την καθημερινή χρήση του οχήματος.
Σύγκριση NEDC με WLTP
NEDC
|
WLTP
|
|
Χρόνος Κύκλου |
20 λεπτά
|
30 λεπτά
|
Απόσταση |
11 χλμ
|
23.25 χλμ
|
Μέγιστη ταχύτητα |
120 χλμ/ώρα
|
131,3 χλμ/ώρα
|
Μέση ταχύτητα |
34 χλμ/ώρα
|
46.5 χλμ/ώρα
|
Οδηγικές διαδρομές |
2 διαδρομές
|
4 πιο δυναμικές διαδρομές
|
Επιρροή του προαιρετικού εξοπλισμού |
Δεν λαμβάνεται υπόψιν
|
Τα πρόσθετα χαρακτηριστικά (τα οποία δύνανται να διαφέρουν ανά αυτοκίνητο) λαμβάνονται υπόψιν
|
Αλλαγές σχέσεων/ταχυτήτων |
Καθορισμένο σημείο αλλαγής σχέσεων/ταχυτήτων
|
Διαφορετικό σημείο αλλαγής σχέσεων/ταχυτήτων για κάθε όχημα
|
Χρόνος ακινητοποίησης |
24%
|
12,5%
|
Η μετάβαση από τον NEDC στην WLTP
Έως και το τέλος του έτους 2020, οι τιμές κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών CO2 στην WLTP και τον NEDC θα εμφανίζονται στα έγγραφα του οχήματος. Πράγματι, οι τιμές του NEDC θα χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση των μέσων εκπομπών των αυτοκινήτων που ταξινομούνται στην ΕΕ έως το έτος 2020. Επιπλέον, ορισμένες χώρες δύναται να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τα δεδομένα του NEDC για φορολογικούς σκοπούς. Από το έτος 2021 και μετά, τα δεδομένα της WLTP θα είναι οι μοναδικές τιμές κατανάλωσης / εκπομπών CO2 για όλα τα αυτοκίνητα. Τα μεταχειρισμένα οχήματα δεν θα επηρεαστούν από αυτό το βήμα και θα διατηρήσουν τις πιστοποιημένες τιμές τους σύμφωνα με τον NEDC.
Κατανάλωση και εκπομπές των επιβατηγών αυτοκινήτων κατά την οδήγηση
Ως εκ τούτου, θα εξακολουθεί να υπάρχει διαφορά μεταξύ των εκπομπών και της κατανάλωσης που μετράται στο εργαστήριο και εκείνων που προκύπτουν από τη χρήση του οχήματος στον πραγματικό κόσμο, και η έκταση αυτής της διαφοράς θα εξαρτάται από παράγοντες όπως η συμπεριφορά οδήγησης, η χρήση συστημάτων εντός του οχήματος (π.χ. κλιματισμός), η κίνηση στους δρόμους και οι καιρικές συνθήκες, που χαρακτηρίζουν κάθε γεωγραφική περιοχή και κάθε οδηγό.
Για το λόγο αυτό, μόνο μια τυποποιημένη εργαστηριακή δοκιμή επιτρέπει τη λήψη τιμών με τις οποίες είναι δυνατή η σύγκριση των οχημάτων και των διαφορετικών μοντέλων με σωστό τρόπο.
RDE (Εκπομπές σε συνθήκες Πραγματικής Οδήγησης): μία δοκιμή που εστιάζει στην επαλήθευση των εκπομπών σε συνθήκες οδήγησης.
Προκειμένου να μετρηθούν οι εκπομπές ρύπων κατά την οδήγηση του οχήματος στο δρόμο, τα αυτοκίνητα στα οποία πραγματοποιούνται οι δοκιμές είναι εξοπλισμένα με φορητά συστήματα μέτρησης (PEMS) που παρέχουν πλήρη παρακολούθηση των κύριων ρύπων που εκπέμπονται από το όχημα σε πραγματικό χρόνο. Οι συσκευές PEMS είναι πολύπλοκες συσκευές που ενσωματώνουν προηγμένους αναλυτές αερίων, μετρητές ροής μάζας καυσαερίων, μετεωρολογικό σταθμό, στιγματοθέτηση βάσει δορυφόρου και σύνδεση δικτύου. Τα δεδομένα που συλλέγονται αναλύονται για να επαληθεύσουν ότι τηρούνται οι οριοθετημένες συνθήκες του ταξιδιού RDE και ότι οι εκπομπές βρίσκονται εντός των ορίων του Κανονισμού.
Τα όρια που δεν πρέπει να υπερβαίνονται ορίζονται ως εκείνα που καθορίζονται στην εργαστηριακή δοκιμή (WLTP) πολλαπλασιαζόμενα με τους συντελεστές συμμόρφωσης. Οι συντελεστές συμμόρφωσης λαμβάνουν υπόψιν το περιθώριο σφάλματος των οργάνων που δεν μετρούν στο ίδιο επίπεδο ακρίβειας και δυνατότητας επανάληψης με εκείνο που χρησιμοποιήθηκε στη εργαστηριακή δοκιμή.
Η δοκιμή RDE θα εφαρμόζεται από την 1η Σεπτεμβρίου 2017 για καινούρια μοντέλα επιβατικών αυτοκινήτων, και για όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα που ταξινομούνται από την 1η Σεπτεμβρίου 2019 στην περίπτωση του ΝΟx (Μονοξειδίου του Αζώτου) με συντελεστή συμμόρφωσης 2,1. Από την άλλη πλευρά, στην περίπτωση επαλήθευσης του αριθμού σωματιδίων (PN), ο συντελεστής συμμόρφωσης είναι 1,5 και ισχύει για όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα που ταξινομούνται από την 1η Σεπτεμβρίου 2018 κι έπειτα.
Τι αλλάζει για τους πελάτες
Η νέα διαδικασία WLTP θα παρέχει ένα πιο ρεαλιστικό κριτήριο για τη σύγκριση της κατανάλωσης καυσίμου και των τιμών εκπομπών CO2 διαφορετικών μοντέλων οχημάτων, δεδομένου ότι έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να αντικατοπτρίζει καλύτερα την πραγματική οδηγική συμπεριφορά και να λαμβάνει υπόψιν τα συγκεκριμμένα τεχνικά χαρακτηριστικά του εκάστοτε μοντέλου και έκδοσης, περιλαμβανομένου του προαιρετικού εξοπλισμού.
Προκειμένου να διασφαλιστεί η σαφήνεια και η μέγιστη δυνατή διαφάνεια, η FCA θα παρέχει στους εμπόρους λιανικής και στους πελάτες λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές CO2 για κάθε διαμορφωμένο αυτοκίνητο και για τις ελάχιστες και μέγιστες δυνατές τιμές των διαφόρων μοντέλων.